TATARSKI BIFTEK

Premijera:
29.01.2016
Autor:
Zvonimir Zoričić
Redatelj:
Ivica Kunčević
Kostimografija:
Danica Dedijer
Scenografija:
Ivica Prlender
Predstava je:
Aktivna
Izvođači:
Davor Svedružić i Željko Duvnjak
Puna cijena karte:
50
Cijena karte sa popustom:
30

 

ŽELJKO DUVNJAK JE ZA ULOGU JOŽE U OVOJ PREDSTAVI NAGRAĐEN NAGRADOM GUMBEK ZA NAJBOLJU MUŠKU ULOGU NA IX. GUMBEKOVIM DANIMA

 

Poznati hrvatski glumac Zvonimir Zoričić manje je poznat kao vrsni dramatičar. Pisao je komedije početkom Domovinskog rata, kada je izvođačka kazališna produkcija bila osjetno smanjena. Kada se društvena situacija normalirizirala, opet ga je svega apsorbiralo igranje. Opus je nevelik (ŠTRUDL OD TREŠANJA, TATARSKI BIFTEK, ČOVJEK ZA SVA VREMENA, DOBITNA KOMBINACIJA), ali izuzetno profiliran. Literarna ga je kritika već pozdravljala kao novog Majera...

Ambijent je gornjogradsko zagrebački. Velike probleme novog društva i vremena, rata i preživljavanja, Zoričić vidi kroz prizmu 'malog čovjeka'. Duhovitom dramaturškom kombinacijom i majstorskim dijalogom iz pogleda 'maloga', on ironizira i humanizira 'veliko'.

U TATARSKOM BIFTEKU, jedne pijane noći, Jura i Joža odlučuju pristupiti ratnim dragovoljcima. Odluka nesumnjivo ozbiljna, a razlozi?...svakojaki. U disproporciji odluke i motiva rađa se Zoričićev humor... Život i svijet, neočekivanim slijedom asocijacija, izokrenut naopako, otkriva svoje smiješno, a možda i pravo lice. Uz razotkrivanje motiva odlaska, u pijanoj euforiji stvaraju se tu čitave političko-povijesne 'teorije'.

Kroz iskričavi se dijalog svakodnevne poznate teme dovode do apsurda. Budući su oni heroji Domovinskog rata, koje Zoričić, ipak ponajviše voli zbog njihovih slabosti.

Ako ga više ne možemo slušati i gledati kao glumca na pozornici, sreća je da ga bar možemo čuti kao dramatičara.

Ivica Kunčević

 

 

IZ KRITIKE:

…Iako komadi nastali kao izravna reakcija na društveni trenutak redovito imaju bučan, no kratak rok trajanja, Tatarski biftek, zahvaljujući živim i duhovitim dijalozima te odmakom od patosa i crno-bijele strukture, i danas djeluje svježe i gorko-zabavno…

…Zaključno, predstava Tatarski biftek vrlo je dobra posveta Zvonimiru Zoričiću čije su slojevite i vrlo duhovite dijaloge uspješno oživjeli uigrani i scenski uvjerljivi Željko Duvnjak i Davor Svedružić…

Igor Tretinjak, Vijenac, veljača 2016.

 

 

…Zoričićeve dopadljive agramerske komedije dohvatio se redatelj Ivica Kunčević koji je s pravom svu odgovornost prebacio na jaka glumačka pleća, sada već prekaljenih histriona i provjerenih komičara Željka Duvnjaka i Davora Svedružića. Njihovo suvereno baratanje zagrebačkom verzijom kajkavskog jezika pomoglo im je u kreiranju likova koji bijeg iz tragične i memljive obiteljske svakodnevnice vide u odlasku na frontu koja je svakog ratnog dana ionako sve bliže Zagrebu. Kao svaki dobar komediograf, i Zoričić demistificira političke stavove, a onda i herojstvo malog hrvatskog čovjeka, ali i satiričnim bodljama secira hrvatsku zbilju u prvoj rundi hrvatsko-srpskog neobjavljenog rata u kojem je Hrvatska vojska bila u totalnim začecima, a situacija na fronti nije bila nimalo ružičasta. …

…I iako se više boje svojih žena i punica nego neprijateljskih metaka i granata, ti zagrebački 'dragovoljčeki' na kraju pogibaju na fronti kao heroji…

Denis Derk, Večernji list, veljača 2016.

 

 

…Zoričić je komiku svog komada gradio na suprotnostima. Beznačajni privatni problemi suprotstavljeni su ozbiljnosti ratne stvarnosti, a humor izaziva način na koji ih protagonisti doživljavaju kao jednako sudbinske. I glavne prekretnice u radnji uspješno funkcioniraju na tom principu…

…No, ne samo da kolebanja dvojice prijatelja idu iz jedne u drugu krajnost, nego komične situacije nastaju dobrim dijelom i iz potpune različitosti njihovih karaktera. Željko Duvnjak vrlo sugestivno interpretira silnu energiju ekstrovertiranog vlasnika koji mora svaku mijenu svog raspoloženja ocrtatati velikim skokovima u jačini govora i kretnjama koje iz zahuktalosti padaju u iscrpljenu ukočenost. Komiku pojačava potpuno drugačiji pristup Davora Svedružića koji je na sličan način ostvario niz izvanrednih komičnih uloga, ali ovdje iznimno uspjelo koncentriran na minimalnu gestikulaciju i čuvanje privida trezvenosti i racionalnosti, što mu omogućuje da stvori kompleksan i životno uvjerljiv lik. No, uz nedvojbeno komičarsko umijeće i Duvnjak i Svedružić očito uspijevaju gledatelju prenijeti svoju ljubav za te krajnje nesavršene protagoniste koji su ipak postali heroji, prenoseći time i Zoričićev odnos prema likovima koja je stvorio…

…Za razliku od politikanata taj je ljudski moment Zoričić znao osjetiti, a Duvnjak i Svedružić scenski otjelotvoriti uz pomoć redatelja Ivice Kunčevića koji je iz njih znao izvući maksimum u otkrivanju dubljih motiva postupaka njihovih likova što povremeno zaklanjaju alkoholizirana naklapanja…

… Istaknuvši glumce u prvi plan Kunčević je ostvario i redateljski vrlo uspjelu predstavu…

…Tatarski biftek vrijedan prinos Histriona ovogodišnjoj zagrebačkoj kazališnoj sezoni…

© Tomislav Kurelec, KAZALIŠTE.hr,  2. veljače 2016.